NathaliePettersson

Mt Suswa!!!

Hejsan!

I helgen var det dags att ännu en gång lämna gaten men skolbussen för att åka på äventyr. Efter att ha varit ute i fredags, kommit hem och insätt att jag absolut inte var klar med packningen, packat och sedan sovit alledes för lite, steg en trött Nathalie upp tidigt på lördagsmorgon. Vi åkte från skolan och Nairobi mot vulkanen Mt Suswa som ligger bort mot Naivasha, ganska nära Mt longonot. Efter ca två timmar bussresa till Suswa comunity plus en timme i sand och damm öknen kom vi äntligen fram till vårt camp. WOW vad fins det var. På vulkanens inre krater tältade vi med utsikt över hela vulkanen samt ''the lost Island'' vilket var en ''ö'' mitt i som hade bildats efter att vulkanen slutat vara aktiv. Denna vulkanen är lite speciell då den omges av två stycken krater, därav mitt påpekande att vi sov på den inre kraten.

Efter att vi kommit på plats och ätit lite lunch bestående av pastasallad var det dags att utforska stället lite. Vi satte oss än en gång i skolbussen för att köra en bit till väldiga grottor som göms av Mt Suswas krater. Vi fick gå in i flera grottor och de berättade för oss om de olika grottsystemen. Förutom det fick vi också höra en del om och av djuren som bor och lever i grottorna. Det fanns ett ställe där en leopard haft sitt näste, där det också fanns gamla grottmålningar från urminnes tider. En plats kallades för ''the baboon parlament'' och där luktade det starkt av babian bajs och kiss. Det var ett ställe där babianerna sov på nätterna men utan tvekan gjorde annat också. Gick man längre in i grottorna träffade man snart på miljontals av fladdermöss. Där förändrades underlaget rejält då det visade sig att vi gick i fladdermusbajs! Vissa stenar som man ibland blev tvungen till att nudda var till och med lite fuktigt mjuka av bajset. Trots äcklighetsfaktorn tyckte jag det var coolt att se så många fladdermöss på en och samma gång.

När vi kom tillbaka till campet var det snart dags att börja med middagen. Vi wokade lite grönsaker och åt med det som hade. Någon hade glömt risen så vi fick ta det vi hade. Tillslut hade vi hur som helst en väldigt bra och framförallt god måltid uppdukad för oss. Caroline gjorde dessutom en helt fantastisk tomatsås!

Vi praktiskt taget kastade oss över maten, vilket var tur då det sekunden efter att jag slängt min använda engångstallrik började spöregna! Fort sprang alla till bussen för att skydda sig där mot skyfallet. Efter några minuter satt alla inne i bussen och utanför stormade det och vattnet bara forsade ner för fönsterrutan. Och där spenderades resten av kvällen, i en buss hoppandes på att tältet inte skulle blåsa ner för stupet eller drunkna allt för mycket. I bussen hade vi det annars väldigt mysigt tycker jag. Någon satt och klinkade på en gitarr medan Carmen frågade oss om svåra och djupa frågor. Det blev mycket skratt och en väldigt bra kväll, trots omständigheterna.

När det äntligen blivit lite uppehåll gick vi dock och la oss. Jag somnade, men det tog inte lång tid innan jag hade vaknat igen. Helt seriöst spöregnade det hela natten och ALLT blev blött. Jag som i vanliga fall har svårt att sova när det regnar skulle nu försöka sova i ett tält med en storm utanför. Jag var helt säker på att om vi inte blåste ner för stupet skulle marken lösas upp av allt vaten och vi skulle åka ner ändå. Trots den sjukt vackra campingplatsen var detta den absolut värsta tältnatten i mitt liv. Men men, vi överlevde, och lite stolt är jag ändå att jag inte bröt ihop fullständigt utan klarade natten.

På söndagen gick vi upp för att kolla på ännu en vacker kenyansk soluppgång. Och som alltid fick vi lite fina bilder på en vacker sol i en vacker miljö. Efter frukost var det dags för lite vandring! Vi skulle gå ungefär 4 h totalt för att komma upp på toppen och sen tillbaka igen. Det var en mysig liten tur, men tråkigt nog täckte molnen utsikten från toppen. Vi kom hem efter så lång tid som det skulle ta, lagade lite lunch för att sedan bege oss hemåt igen.

En mysig helg med lite extreme camping, bajs och fina vyer. Sånt man kan göra här i Kenya.

Det finns faktiskt en kort liten filmsnutt om Mt Suswa som BBC har gjort, om ni vill så komemr den här!

Nu ska jag sova, lala salama!