NathaliePettersson

Enkokidongoi

Hej!

Sedan någon tid efter jul har jag och Alexandra tjatet extremt mycket efter en viss resa, resan till Maasaibyn Enkokidongoi. Vet inte riktigt exakt varför jag ville dit så pass mycket men det var något som lockade lite extra. Hur som helst fick vi våra böner besvarade och resan till byn poppade upp på schemat, sedan var det ju en annan femma att få det att bli av. För att få folk att hänga med på resor här är inte alltid enkelt. Men efter en lockande Enkokidongoi-kaka som jag och Alexandra bakade fick vi äntligen ihop tillräckligt mycket folk för att resan skulle bli av.

Dit tog det cirka tre timmar, en lugnt tur genom fina Kenya. I denna Maasaibyn har en svensk folkhögskola sedan någon gång på 70-talet tror jag haft ett hus för svenskar att komma dit för att främst volontärarbeta. Dessutom har de länge stöttat en skola som ligger i byn.

När vi kom dit packade vi snabbt ur bussen för att sedan gå iväg till skolan. Där finns en otroligt vcker vägg med en målad afrikakontinent och en världskarta. Där togs det en del bilder så att säga. Vid denna tiden hade nästan alla elever ett stort test utom de yngsta som var runt 8-10 år som hade religion aka kristendomskusnkap typ. Vi svenskar gick run och kollade på skolan. Mer än ''Afrikaväggen'' hade de en vägg med en målning om Female genital mutilation och vilka negativa saker det leder till, vilket faktiskt är ganska häftigt och sjukt då maasaierna är några som historiskt sätt alltid ägnat sig åt att könsstympa kvinnor. Så viktigt att sprida kunskap om hur farligt och vilket stor skada det gör på utsatta kvinnor.

Efter en stund gick vi tillbaka till huset och åt lunch och hängde lite, innan vi ännu en gång gick upp till skolan för att faktiskt hänga lite med barnen. Vi hade med oss lite bollar, ballonger och leksaker som vi gav till eleverna och lekte lite med dom. Jag stod och pratade en del med en grupp elever. Vi pratade om skola, giftemål och andra bara ungomsgrejer vilket var kul. Fick bland annat veta att maasaierna oftast tar hål i hören med acaciataggar vilket måste göra otroligt ont. Något som skiljer våra kulturer åt nåt otroligt är att giftemål verkar vara väldigt centralt, alltid. Något som man gärna pratar om och det är många gånger man varit med om att någon på gatan bara frågar om en vill gifta sig med en. För Maasaierna är det dessutom jätteviktigt att man gifter sig, något som många i Sverige inte ens vill göra.

På eftermiddagen gick vi på en promenad runt i byn och fick se hur några bodde, och det är verkligen fascinerande hur simpelt en människa kan bo. Man behöver verkligen inte allt det som de flesta i västvärlden anser vara en livsviktig faktor. Det är ganska sjukt hur mycket i överflöd de flesta i Sverige lever. Under promenaden fick vi också se hur maasaier borstar tänderna med ett speciellt acaciaträd vilket var jättehäftigt, tyckte jag.

Det var också några maasaier som kom till huset för att visa hur de gör upp eld och visa upp deras traditionella danser som man sätt ett antal gånger under vistelsen i Kenya. De är alltid väldigt stolta över sin kultur och saker som sång, dans och kunna göra upp eld, men det tycker jag  är lite gulligt.

På kvällen lagade vi middag och hängde tillsammans med lite spel innan vi gick och la oss uppe på en övervåning utan vägg. Vi sov alltså nästan utomhus och det var jättemysigt. När man vaknade på natten och kollade ut upp på himlen och såg alla stjärnor kändes det som att man såg hela universum. Det är verkligen något som jag kommer sakna, att se så otroligt vackra stjärnhimlar. De är verkligen otroliga i Kenya.

På morgonen dagen efter var det några som var uppe tidigt för att gå en liten vandring, jag log dock kvar i sovsäcken och chillade samt försökte plugga lite. När de kom tillbaka blev det frukost tillsammans för att sedan bara hänga i solen. Vid 10 tiden gick vi dessutom iväg några stycken och hängde lite med barnen från en manyatta. Det var bland annat en liten tjej som verkade tycka om oss lite extra. När vi frågade om hon villa följa med oss en bit för vi skulle gå lite tittade hon ner på sina bara fötter och sa ''Viatu''. Det betyder skor på Swahili och hon ville alltså ha ett par skor. Även om vi hade med oss en del kläder så tänkte vi ju verkligen inte på skor, men det var väldigt många som inte hade några skor. Och det är ju verkligen inte dyrt att köpa på ex toi.

I alla fall så gick vi efter en stund tillbaka till huset och efter det packade vi  ihop och åkte hem till Nairobi igen. Jag är så glad att denna helgresan blev av, den har verkligen visat en sida av Kenya som jag gillar.

Här är huset som vi bodde i:

Kram på er!

Sista Naivasha-resan och cykling i Hell´s Gate

Mambo?!

Denna helgen hade bästa boardingvärden Anna fixat en sista resa ner till Naivasha en sista gång. Som vanligt bodde vi på camp Carnelly´s där de har otroligt goda pizzor, tusentals skrikande djur och en väldigt fin utsikt över lake Naivasha. Klockan 8 skulle bussarna från skolan lämna och tur som man hade vaknar en 07:55 och får springa till bussen och får i sista sekund med mig en tomat och gurk-macka som frukost. Jag som försöker intala mig själv att det går att vara ute på fredagen för att sedan åka iväg på resor på lördagen får väl se mig besegrad, det betyder dock inte att jag kommer sluta att gå ut de här sista fredagarna. Kör in i kaklet, eller hur säger man?

När vi kom fram satte vi upp tältet och åt lunch tillsammans med omkringsmygandes velvet monkies. Efter det var det dags för dagens aktiviteter. Vissa, tex Alexandra skulle bara ta det lugnt medan vissa skulla rida vid Sanctury farm och jag och några fler skulle cykla i Hell´s Gate. Sist jag var i Hell´s Gate var det i början av året på mentorscampingen och klart att man fick flashbacks till den tiden. Det är helt sjukt att vi bara för några månader sedan var på samma ställe och blev helt lamslagna av att se en zebra eller impala. Egentligen önskar man ju att den episka känslan av att se något så ''alldagligt'' som en zebra alltid skulle sitta i, men tyvärr är det ju inte så. I alla fall så cyklade jag genom parken tillsammans med Nicole och Malin, vi kom fram tyllen välkända Gorgen eller ravin som man också säger där vi tog oss en liten guidad tur. Jag hade länge velat gå i Hell´s Gates Gerge eftersom jag hört väldigt bra om det, att det är häftigt och se osv och sen kommer man ju antagligen inte komma tillbaka till Hell´s gate på ett tag. Det var verkligen otroligt, tänk att naturen kan utforma så vackra landskap. Det var verkligen ascoolt.

Tillbaka på campet efter en liten cykeltur i Kenya-regn tog jag en snabbdusch och sen var det äntligen dags för middag! Helt ärligt är det värt att hänga med på resor till Naivasha enbart för att man får äta på restaurangen där, de har de godaste pizzorna som jag smakat i Kenya! Dessutom är det otroligt mysigt där tillsammans med alla djur haha.

Jag och Alexandra gick och la oss tidigt men mycket sömn blev det inte, i alla fall inte för min del. Fåglar, Apor och flodhästar skriker nämligen något ofantligt på natten just vid detta campet. Ibland trodde jag även enna gången att en flodhäst stod mitt utanför tältet. Lite läskigt kanske, man skulle det vara farligt hade man ju inte fått campa där.

Runt halv sju gick vi upp i morse för att kolla på soluppgången. Efter det åt vi en god frukost och sen åkte vi tillbaka till internatet och Nairobi.

Eftersom vi kom hem ganska tidigt har man hunnit med diverse saker idag, jag har till exempel legat och solat några timmar, inte för att man får någon färg i Nairobi men varmt och skönt var det i alla fall. Jag har hunnit plugga en del och är äntligen klar med ett svenska tal och biologin går framåt den med. Är ganska irriterad på vissa lärare just nu, antingen för att de bedömer slaviskt efter skolverkets omöjliga betygssystem eller för att läraren sätter dubbelt så höga krav på mig jämfört med andra (känns det som). Men, men, sånt är livet och i grund och botten tycker jag faktiskt väldigt bra om mina lärare här och kommer sakna många av dom väldigt mycket. Men skolan suger fortfarande ibland.

Eftersom lata jag inte orkade släpa på min ''stora'' kamera så fick min lilla digitalkamera komma med istället, så bilderna är väl inte de bästa denna gången.

Ni får ha det så bra! Kram!

Masai Mara!!!

Hejsan!

I helgen var det ännu en gång dags att åka ut på äventyr! En resa som längtats efter länge stod på tur tillsammans me dbästa boardingvärden Marie, vi skulle åka till Masai Mara!

Efter att ha skrivit natioenllt prov i engelska var det dags att packa in oss i bussarna och åka iväg. Denna gången åkte vi i små bussar precis som vi gjorde till Ol Pejeta. Det tycker jag är mycket bättre jämfört med att åka på safari i skora overlanders eftersom man kommer mycket närmare med små safaribussar. I min buss satt Jag, Agnes, Johanna, Ida,  Alexandra, Simon, Elmer och idrottlärare Johnny som inte fick plats någon annan stans haha. Resan tog som vanligt sin lilla tid men med bra musik i lurarna och Kenyas landskap känns det inte så tråkigt. jag älskar ju faktiskt att åka buss, något som jag lärt mig tycka om detta året.

När vi äntligen kom fram fixade vi parkavgifter osv innan en eftermiddags drive. Det första vi ser är Zebror, vilket alltid är kul i och för sig men det är inget speciellt. Dock kanske vi borde sätt det som något speciellt den här gången då vi efter de första zebrorna knappt såg några alls. Antagigen beror det på att de vandrar och inte befann sig i Masai Marai just vid denna tidpunken.

Efter zebrorna började en fruktansvärd tur som hängde med oss hela resan. Lejon!! Vi såg så mycket lejon under helgen som var, båda små små ungar, stora, mäktiga hanar och vaktande mammor. Har aldrig haft sånna lejonupplevelser som vi hade denna helgen. Wow, vilka djur.

Under dag nummer två åkte vi dessutom en snabbis till Serengeti vilket är samma park fast på den tanzanianska sidan, så nu har jag varit i alla östafrikas länder :)

Något som vi dessutom hade väldigt tur med var elefanter! Och jag som verkligen älskar elefanter hade inget att klaga på. De fina, ståtliga, mäktiga, häftiga varelserna är verkligen mitt favoritdjur på savannen. Några visa ord från Idas Jacka, självklart Toiad och självklart den bästa engelskan som finns <3Man kan ju undra vad som försigår här...Måste tillägga att jag fick låna ett objektiv av världens bästa Hanna under resan och därför är mina bilder bättre än någonsin.

Ni får ha det så bra, Kram!

Elephant Orphanage

Hej!

När pappa fortfarande var här hann vi med ett sista besök hos elefantbäbisarna! Här är lite bilder från det:

Kram!

Mt Suswa!!!

Hejsan!

I helgen var det dags att ännu en gång lämna gaten men skolbussen för att åka på äventyr. Efter att ha varit ute i fredags, kommit hem och insätt att jag absolut inte var klar med packningen, packat och sedan sovit alledes för lite, steg en trött Nathalie upp tidigt på lördagsmorgon. Vi åkte från skolan och Nairobi mot vulkanen Mt Suswa som ligger bort mot Naivasha, ganska nära Mt longonot. Efter ca två timmar bussresa till Suswa comunity plus en timme i sand och damm öknen kom vi äntligen fram till vårt camp. WOW vad fins det var. På vulkanens inre krater tältade vi med utsikt över hela vulkanen samt ''the lost Island'' vilket var en ''ö'' mitt i som hade bildats efter att vulkanen slutat vara aktiv. Denna vulkanen är lite speciell då den omges av två stycken krater, därav mitt påpekande att vi sov på den inre kraten.

Efter att vi kommit på plats och ätit lite lunch bestående av pastasallad var det dags att utforska stället lite. Vi satte oss än en gång i skolbussen för att köra en bit till väldiga grottor som göms av Mt Suswas krater. Vi fick gå in i flera grottor och de berättade för oss om de olika grottsystemen. Förutom det fick vi också höra en del om och av djuren som bor och lever i grottorna. Det fanns ett ställe där en leopard haft sitt näste, där det också fanns gamla grottmålningar från urminnes tider. En plats kallades för ''the baboon parlament'' och där luktade det starkt av babian bajs och kiss. Det var ett ställe där babianerna sov på nätterna men utan tvekan gjorde annat också. Gick man längre in i grottorna träffade man snart på miljontals av fladdermöss. Där förändrades underlaget rejält då det visade sig att vi gick i fladdermusbajs! Vissa stenar som man ibland blev tvungen till att nudda var till och med lite fuktigt mjuka av bajset. Trots äcklighetsfaktorn tyckte jag det var coolt att se så många fladdermöss på en och samma gång.

När vi kom tillbaka till campet var det snart dags att börja med middagen. Vi wokade lite grönsaker och åt med det som hade. Någon hade glömt risen så vi fick ta det vi hade. Tillslut hade vi hur som helst en väldigt bra och framförallt god måltid uppdukad för oss. Caroline gjorde dessutom en helt fantastisk tomatsås!

Vi praktiskt taget kastade oss över maten, vilket var tur då det sekunden efter att jag slängt min använda engångstallrik började spöregna! Fort sprang alla till bussen för att skydda sig där mot skyfallet. Efter några minuter satt alla inne i bussen och utanför stormade det och vattnet bara forsade ner för fönsterrutan. Och där spenderades resten av kvällen, i en buss hoppandes på att tältet inte skulle blåsa ner för stupet eller drunkna allt för mycket. I bussen hade vi det annars väldigt mysigt tycker jag. Någon satt och klinkade på en gitarr medan Carmen frågade oss om svåra och djupa frågor. Det blev mycket skratt och en väldigt bra kväll, trots omständigheterna.

När det äntligen blivit lite uppehåll gick vi dock och la oss. Jag somnade, men det tog inte lång tid innan jag hade vaknat igen. Helt seriöst spöregnade det hela natten och ALLT blev blött. Jag som i vanliga fall har svårt att sova när det regnar skulle nu försöka sova i ett tält med en storm utanför. Jag var helt säker på att om vi inte blåste ner för stupet skulle marken lösas upp av allt vaten och vi skulle åka ner ändå. Trots den sjukt vackra campingplatsen var detta den absolut värsta tältnatten i mitt liv. Men men, vi överlevde, och lite stolt är jag ändå att jag inte bröt ihop fullständigt utan klarade natten.

På söndagen gick vi upp för att kolla på ännu en vacker kenyansk soluppgång. Och som alltid fick vi lite fina bilder på en vacker sol i en vacker miljö. Efter frukost var det dags för lite vandring! Vi skulle gå ungefär 4 h totalt för att komma upp på toppen och sen tillbaka igen. Det var en mysig liten tur, men tråkigt nog täckte molnen utsikten från toppen. Vi kom hem efter så lång tid som det skulle ta, lagade lite lunch för att sedan bege oss hemåt igen.

En mysig helg med lite extreme camping, bajs och fina vyer. Sånt man kan göra här i Kenya.

Det finns faktiskt en kort liten filmsnutt om Mt Suswa som BBC har gjort, om ni vill så komemr den här!

Nu ska jag sova, lala salama!