NathaliePettersson

Jullov - del 2

Hej igen! Här är andra delan av mitt jullov!

4 Januari 2017

Idag var det museum på schemat. Jag, mamma och mormor åkte först till Karen Blixen museet som ligger i Karen. Eftersom vi var där med skolan i höstas visste jag precis vad som väntade oss men för mormor som precis läst ut ''Out och Africa'' var det mycket roligt. Det var faktiskt mer intressant än när vi var där med skolan eftersom jag faktiskt lyssnade denna gången. Efter en rundtur med guide och en liten egen rundtur hämtade taxin oss och vi fortsatte till Nationalmuseet. Där visade de massor av djur, tusentals fåglar, lite människohistoria och lite annat smått och gott, dessutom hade de en snake park som vi tyckte lät kul ända tills vi kom dit. Ett ytterst tragiskt ställe med instängda djur i burar, tror inte vi stannade där längre än några minuter, så hemskt verkligen.

5 januari 2017

Safari! På Torsdagen hade vi beställt en gamedrive i Nairobi National Park. Och jag hade en av de mysigaste och bästa game drives jag haft! Vid 6 någon gång blev vi hämtade av våran guide som visade sig vara jättebra och berättade massor om djuren och parken som ingen av oss visste innan. Vi såg såklart alla de vanliga djuren man ser såsom impalas, strutar, zebror osv. Det som jag tyckte var höjdpunkten på dagen var när vi kom riktigt nära tre stora och en liten noshörning! Jag har ju bara sätt noshörning på långt håll innan men denna gången kom vi riktigt nära vilket jag tyckte var sjukt häftigt! Dessutom såg vi en ensam lejonhunk vilket heller inte var fel. Det ända vi inte kom så nära var bufflar även om vi såg väldigt många på håll. Jag vet inte om det var noshörningarna, lejonet eller mamma och mormor som gjorde denna safarin så bra, antagligen allt tillsammans, men detta var verkligen så himla bra!

6 Januari 2017

På Fredagen åkte vi till Karura Forest och gick både långt och lite vilse, men blev en bra utflykt ändå. Vi hade med oss en liten enkel picknick som vi sysselsatte oss med när vi tog lite pauser. Denna gången fick vi se både vattenfallet och grottorna vilket jag missade första gången jag var där, vi såg dessutom massor av fjärilar och några apor. Det var skönt att komma bort fram staden och dess trafik även om jag för det mesta föredrar storstad framför landet. Efter en lång trip i skogen åkte vi tillbaka downtown till hotellet och tre trötta spenderade resten av dagen vid poolen.

7 Januari 2017

Efter många dagar i Nairobi fanns det inte så mycket kvar som jag visste som vi inte hade gjort, på förmiddagen gick vi bort till helikopterplattan vilket var jättehäftigt. Något jag längtat att få göra nu när boardingens stränga regler inte gällt. Vi får ju inte ens vistas downtown vilket man i vissa fall förstår men bara man vet vart man ska gå och inte så är det ju lugnt, och börjar det bli mycket människor på något ställe är det ju bara att gå därifrån. Självklart förstår jag varför vi har så många regler osv men när vi inte ens får vistas i själva staden när vi faktiskt bor i en storstad så tycker jag att boardingen borde arrangera  några små-utflyckter dit så vi får se staden vi bor i. Men men, nu har jag ju fått uppleva staden och dessutom bott där, de ni! I vilket fall som helst var helikopterplatten en jättehärlig upplevelse och jag vill gärna upp på den igen, ni som vet vet ju att jag har nåt speciellt för utsikter.

Att besöka helikopterplattan var super, men det gör man ju liksom inte i flera timmar, så vi bestämde oss för att åka på en av hotellets rekommendationer på eftermiddagen. Stället heter ''Bomas of Kenya'' och visade upp traditionella hyddor som de olika stammarna bodde i. Det var faktiskt väldigt intressant även fast väldigt många hyddor såg väldigt lika ut. På samma ställe hade de också dansuppvisningar av kenyanska traditionella danser och det var också speciellt att se. Ett uppträdande var akrobater som gjorde alla möjliga häftiga och konstiga grejer, men de var utan tvekan mina favoriter. På kvällen bestämde vi oss för att stanna och äta på restaurangen som fanns på samma område. Det visade sig och vara en traditionell resturang som serverade kenyansk mat så idag fick vi äta chapati och vegetarisk gryta, och det var nog det godaste jag ätit på länge (om man bortser från tacosen jag åt i Sverige).

När vi väntade på taxin kom nästa lilla upplevelse, både en liten pumpa-familj och babian-familj kom förbi på parkeringen och tyckte nog vi var jätte konstiga som stod och studerade dem länge och väl. Häftigt att man bor så nära djuren tycker jag!

8-10 Januari 2017

I söndags var det äntligen daga för Maasai marknad på Yaya! Vi fick en härlig dag där och både mamma och mormor köpte med sig saker från marknaden. Dessutom promenerade jag och mamma bort till Toi igen och köpte vandringskängor till mig vilket jag tyckte var väldigt skönt att det äntligen ordnade sig. Sedan åkte vi hem till hotellet, hängde en, vad vi trodde, sista stund vid poolen och sedan var det dags att packa. Jag skulle åka tillbaka till internatet på kvällen eftersom mamma och mormor skulle åkt natten till måndagen. På grund av snöoväder i Istanbul och kaos i flygtrafiken blev det dock inte så. Jag åkte i vilket fall som helst tillbaka till internatet och fick träffa alla fina människor igen som man saknat och när mamma och mormor åkte ut till flygplatsen mitt i natten fick de vända tillbaka direkt till hotellet eftersom flygplanet var inställt. Nu åker de imorgon istället via London. Jag fick träffa dem en sista gång idag vilket var jättekul. Jag kommer sakna de båda så mycket!

Det var mitt jullov helt enkelt. Trots att vi varken åkte till kusten eller Masai Mara som många andra gjort är jag super nöjd med mitt lov. Att få träffa alla underbara människor i Sverige och att spendera tid med mamma och mormor är guld värt, tack för det!