NathaliePettersson

Tackar för sen julhälsning

Jambo!

För någon vecka sedan låg det ett kuvert i mitt fack, och detta kuvert var inget mindre en en något försenad julhälsning från min käre klass hemma i Sverige! Som ni förstår kan saker och ting ibland ta lite tid här i Kenya, pole pole, ta det lugnt, och ibland kan det resultera i en något försenad julhälsning. Jag blev verkligen så himla glad och uppskattar verkligen att folk tänker på en. så TACK så mycket klassen! Ni är bäst! Och har ni tur kanske ni får någon överraskning från andra sidan jorden om några veckor (månader, man vet ju aldrig hur visa kenyanska posten jobbar snabbt eller inte)

Förra veckan valde jag också mina individuella val inför trean och det känns väl helt okej. Visste sen länge att jag vill läsa matte5 och sen för att få full merit måste jag (tyvärr) läsa engelska7, men har jag tur kanske jag kan få läsa tyska4 istället, vilket jag verkligen hoppas på. Det beror ju på scheman osv så jag får helt enkelt vänta och se till hösten.

Nu är det strax kvällis och jag som denna dagen inte pluggat något allt ska försöka plugga in några kolgrupper, låter kul va?

Ni får ha det så bra alla! Och ännu en gång TACK till fina Na2b <3

Kwaheri!

Soysambu Conservancy

Hejsan!

I helgen åkte vi ännu en gång på safari! och denna gången såg schemat lite annorlunda ut.

Vi åkte till ett conservancy som heter Soysambu, alltså är det privatägt och ingen national park. I Conservancyt har de bland annat några lejon som man, om man har tur (dvs om maskinerna fungerar), kan tracka. Vi hade tyvärr oturen att maskineriet inte riktigt fungerade. Andra saker vi fick göra var att leta efter snaror och ta bort dem, tjuvjägare har man ju hört om och förstått vilket stort problem det är men det var annorlunda att se det på riktigt, att folk faktiskt sätter ut fällor för djuren, det är så hemskt. Bland det första vi fick se när vi började vandra var en död zebra som fastnat i en snara, usch och fy, hur man kan vilja göra såhär mot en djur!

Vi fick även en del gamedrive, mest bland zebror och impalas men sittande uppe på safaribilens tak blir all safari bra, oavsett utsikt eller djur. Dessutom fick vi gå upp för ett ''berg'' som mer såg ut som en kulle, detta gjorde dock inget då utsikten uppe från ''berget'' ändå var helt magisk. Påväg till kullen fick vi också se kameler, vilket var kul för jag har aldrig sätt kameler på det sätter förut, riktigt häftiga djur.

Vad som också var överraskande bra denna helg var campet och tätningen. Det fanns underbara duschar där man kunde duscha under Kenyas fantastiska stjärnhimmel med varmt vatten! aah, livet. Gänget hade också en väldigt mysig stund liggandes uppe på skolbussens tak och kollade på stjärnorna och pratade om allt mellan himmel och jord. Som många vet har jag kommit på att tätning inte riktig är min grej, det är kallt, smutsigt och luktar oftast äckligt. Men denna tältnatten var otroligt nog en riktigt riktigt bra natt. främst för att jag inte frös, vilket är typ första gången i hela mitt liv. Detta gav mig både energi för nästkommande dag samt hopp om att min sovsäck kanske inte är så dålig och kall som jag trott förut.

Jag älskar Kenya och jag älskar att åka på safarihelg. Jag älskar att åka buss genom detta land som ger mig så mycket, landet som är fullt med kontraster. Landet som på helgerna ger mig energi till skolveckan som väntar.

Kwaheri!

''Vi kan gå genom eld''

Jambo!

Igår var det lördag, men det var också en av de dagarna som skolan åker ut på äventyr med alla gymnasieelever! Vi har nämligen bestigit ett berg som är en vulkan. Mount Longonot som det heter är 2780möh och består av en krater som man kan gå runt.

Klockan sex ringde klockan för att snabbt sätta på sig vandringskängorna och äta en stadig frukost bestående av havregrynsgröt. Dagen innan var det dags för min debut inom fotbollsvärlden och självklart faller jag och stukar foten, men efter lite tejp, skydd och stadiga skor kändes det ändå rätt okej. Mount Longonot ligger typ vid Naivasha så efter en bussresa på nästan en och en halv timme var vi framme för att börja dagens vandring. Upp till toppen var det stuntals riktigt jobbigt, dels för att det inte riktigt var jämt men också för att en har världens sämsta kondition just nu och andningen gick på full gas.

Väl uppe kändes allt lättare, utsikten tog bort allt som kändes negativt, det var så otroligt vackert. Upp till toppen tog väl nästan en timme sen skulle vi påbörja vandringen runt själva kratern som är ca 7-8km. För alla flodabor och alléskole-barn så var kraten alltså som att gå alléåttan på ganska mycket högre höjd samt ganska många fler höjmeter upp och ner. Det var coolt att tänka att man kunde se samma sträcka som alléåttan på en och samma gång, den sträckan kändes ju så lång förut.

Här syns skogsbranden som vi senare går igenom!

Uppe på högsta toppen åts en god lunch bestående av skolans fantastiska pastasallad. Tillsammans med alla fina människor har jag nog aldrig upplevt en måltid med vackrare utsikt än den här. Maten åts, bilder togs, skratt hördes och energi samlades innan vi skulle fortsätta gå. Nu blev det mer nerför, och istället för att klättra upp som vi gjort innan fick vi klädra, elternativt glida, neråt.

Vad som mötte oss nu, och som vi på avstånd sätt länge väl, var en skogsbrand, som vi skulle gå igenom. På flera ställen såg man hur det tidigare hade brunnit så jag antar att det är ganska vanligt nu när det är så torrt. Jag och ett flitigt gäng var längst bak och många var osäkra om vi skulle behöva vända men vi väntade på de som var före oss för att se om de kom igenom, vilket de tillslut gjorde och då pallrade vi vidare, närmare elden. Det roliga var att vi mötte flera amerikanare som varnade oss och sa att vi aldrig skulle komma igenom och att vi måste vända om, snopet för dem när vi träffade dem igen på nervägen. I vilket fall som helst tyckte jag att det mest var roligt, kul att kunna säga att man gått genom eld.

Dessa bilder är från fantastiska Astrid som alltid fixar bilder till mig när jag inte orkar ta upp min kamera<3

Tillbaka till kratens början var det dags att gå ner igen och sedan sätta sig i bussarna och åka hem. En väldigt bra dag måste jag säga, och jag är otroligt glad att jag följde med trots konsekvenserna av en blålila fot. Jag är så tacksam för det här, tänk vad livet har att erbjuda och tänk vad man kan uppleva! Nästa gång blir det Mount Kenya, dags att tagga upp till det och samla krafter för det tror jag kommer behövas.

Kram på er!

Jullov - del 2

Hej igen! Här är andra delan av mitt jullov!

4 Januari 2017

Idag var det museum på schemat. Jag, mamma och mormor åkte först till Karen Blixen museet som ligger i Karen. Eftersom vi var där med skolan i höstas visste jag precis vad som väntade oss men för mormor som precis läst ut ''Out och Africa'' var det mycket roligt. Det var faktiskt mer intressant än när vi var där med skolan eftersom jag faktiskt lyssnade denna gången. Efter en rundtur med guide och en liten egen rundtur hämtade taxin oss och vi fortsatte till Nationalmuseet. Där visade de massor av djur, tusentals fåglar, lite människohistoria och lite annat smått och gott, dessutom hade de en snake park som vi tyckte lät kul ända tills vi kom dit. Ett ytterst tragiskt ställe med instängda djur i burar, tror inte vi stannade där längre än några minuter, så hemskt verkligen.

5 januari 2017

Safari! På Torsdagen hade vi beställt en gamedrive i Nairobi National Park. Och jag hade en av de mysigaste och bästa game drives jag haft! Vid 6 någon gång blev vi hämtade av våran guide som visade sig vara jättebra och berättade massor om djuren och parken som ingen av oss visste innan. Vi såg såklart alla de vanliga djuren man ser såsom impalas, strutar, zebror osv. Det som jag tyckte var höjdpunkten på dagen var när vi kom riktigt nära tre stora och en liten noshörning! Jag har ju bara sätt noshörning på långt håll innan men denna gången kom vi riktigt nära vilket jag tyckte var sjukt häftigt! Dessutom såg vi en ensam lejonhunk vilket heller inte var fel. Det ända vi inte kom så nära var bufflar även om vi såg väldigt många på håll. Jag vet inte om det var noshörningarna, lejonet eller mamma och mormor som gjorde denna safarin så bra, antagligen allt tillsammans, men detta var verkligen så himla bra!

6 Januari 2017

På Fredagen åkte vi till Karura Forest och gick både långt och lite vilse, men blev en bra utflykt ändå. Vi hade med oss en liten enkel picknick som vi sysselsatte oss med när vi tog lite pauser. Denna gången fick vi se både vattenfallet och grottorna vilket jag missade första gången jag var där, vi såg dessutom massor av fjärilar och några apor. Det var skönt att komma bort fram staden och dess trafik även om jag för det mesta föredrar storstad framför landet. Efter en lång trip i skogen åkte vi tillbaka downtown till hotellet och tre trötta spenderade resten av dagen vid poolen.

7 Januari 2017

Efter många dagar i Nairobi fanns det inte så mycket kvar som jag visste som vi inte hade gjort, på förmiddagen gick vi bort till helikopterplattan vilket var jättehäftigt. Något jag längtat att få göra nu när boardingens stränga regler inte gällt. Vi får ju inte ens vistas downtown vilket man i vissa fall förstår men bara man vet vart man ska gå och inte så är det ju lugnt, och börjar det bli mycket människor på något ställe är det ju bara att gå därifrån. Självklart förstår jag varför vi har så många regler osv men när vi inte ens får vistas i själva staden när vi faktiskt bor i en storstad så tycker jag att boardingen borde arrangera  några små-utflyckter dit så vi får se staden vi bor i. Men men, nu har jag ju fått uppleva staden och dessutom bott där, de ni! I vilket fall som helst var helikopterplatten en jättehärlig upplevelse och jag vill gärna upp på den igen, ni som vet vet ju att jag har nåt speciellt för utsikter.

Att besöka helikopterplattan var super, men det gör man ju liksom inte i flera timmar, så vi bestämde oss för att åka på en av hotellets rekommendationer på eftermiddagen. Stället heter ''Bomas of Kenya'' och visade upp traditionella hyddor som de olika stammarna bodde i. Det var faktiskt väldigt intressant även fast väldigt många hyddor såg väldigt lika ut. På samma ställe hade de också dansuppvisningar av kenyanska traditionella danser och det var också speciellt att se. Ett uppträdande var akrobater som gjorde alla möjliga häftiga och konstiga grejer, men de var utan tvekan mina favoriter. På kvällen bestämde vi oss för att stanna och äta på restaurangen som fanns på samma område. Det visade sig och vara en traditionell resturang som serverade kenyansk mat så idag fick vi äta chapati och vegetarisk gryta, och det var nog det godaste jag ätit på länge (om man bortser från tacosen jag åt i Sverige).

När vi väntade på taxin kom nästa lilla upplevelse, både en liten pumpa-familj och babian-familj kom förbi på parkeringen och tyckte nog vi var jätte konstiga som stod och studerade dem länge och väl. Häftigt att man bor så nära djuren tycker jag!

8-10 Januari 2017

I söndags var det äntligen daga för Maasai marknad på Yaya! Vi fick en härlig dag där och både mamma och mormor köpte med sig saker från marknaden. Dessutom promenerade jag och mamma bort till Toi igen och köpte vandringskängor till mig vilket jag tyckte var väldigt skönt att det äntligen ordnade sig. Sedan åkte vi hem till hotellet, hängde en, vad vi trodde, sista stund vid poolen och sedan var det dags att packa. Jag skulle åka tillbaka till internatet på kvällen eftersom mamma och mormor skulle åkt natten till måndagen. På grund av snöoväder i Istanbul och kaos i flygtrafiken blev det dock inte så. Jag åkte i vilket fall som helst tillbaka till internatet och fick träffa alla fina människor igen som man saknat och när mamma och mormor åkte ut till flygplatsen mitt i natten fick de vända tillbaka direkt till hotellet eftersom flygplanet var inställt. Nu åker de imorgon istället via London. Jag fick träffa dem en sista gång idag vilket var jättekul. Jag kommer sakna de båda så mycket!

Det var mitt jullov helt enkelt. Trots att vi varken åkte till kusten eller Masai Mara som många andra gjort är jag super nöjd med mitt lov. Att få träffa alla underbara människor i Sverige och att spendera tid med mamma och mormor är guld värt, tack för det!

Kram på er!

Jullov - del 1

Hej!

Jag har haft jullov! Men imorgon börjar skolan igen. Såhär har mitt jullov sätt ut, än så länge.

22 december 2016

Klockan ringer 03:45 för att hinna packa ner det sista, äta en snabb frukost och sedan lämna skolan för att åka till flygplatsen. Efter en viss försening lyfter planet mot Amsterdam halv nio.
Resan hem gick bra, det var länge med 6 timmar på Schiphol men det gick bra, turligt nog var jag inte ensam utan med Ida och Claes så man hade några att prata med under väntan. Sent på kvällen landade jag i Göteborg och det var mer än konstigt. När man är i Kenya känns Sverige så lång borta men så fort man kom till Landvetter kändes Kenya som en fantastisk dröm man vaknat upp från. Världens bästa Sandra överraskade mig på flygplatsen! Du är bäst och saknar dig redan. Pappa körde därefter hem mig till mamma och jag fick äntligen också trffa henne och Patricia.

23-30 december 2016

Mellan den 23e och den 30onde var jag hemma i Sverige. Ganska liten tid och stressigt att hinna träffa alla, men jag hade trots den knappa tiden en väldigt bra stund i Lerum och Göteborg. Vi firade jul vilket alltid är mysigt, den 24e hos mamma och den 25e hos pappa. Jag fick träffa många fina vänner som man saknat mycket och höra allt som hänt under tiden man varit här. Det kändes jättebra att träffa alla igen, det är klart att mycket hänt men det var samma känsla vilket var hur skönt som helst! Dessutom åt jag min efterlängtade svenska tacos ett antal gånger och fick känna på känslan att jag var med i biggest looser när jag var med på ett fyspass med gamla laget. Jag är verkligen så sjukt otränad just nu... men det är ju så enkelt att bli bekväm av sig, särskilt när man bor 20 sek från skolan. Fredagen den 30onde var det dags igen, mormor hämtade mig och mamma och jag begav mig ännu en gång till Landvetter.

31 december 2016

Nyårsafton startades med att känna kenyansk luft i mina lungor igen efter att vi runt 4 på morgonen landade i Nairobi. När vi kom till bandet för väskorna stod det en stor skylt som löd ''baggage delay'' och självklart var mormors väska kvar i Istanbul. Det fanns inte så mycket mer att göra än att åka vidare till skolan där vi skulle övernatta till söndagen, vi fick betala en jättedyr taxi och efter allt strul kom vi hungriga och trötta hem till internatet runt 7-tiden. Världens bästa Fadhile var snäll och fixade frukost till oss eftersom det inte fanns något i kylen och efter lite macka och kaffe gick vi alla tre och la oss. Första planen var att vi skulle äta på Talisman som är en fin resturang här i Nairobi men efter strul, sjukdom och trötthet blev vi kvar på internatet och lagade pasta pesto till middag, en väldigt tråkig nyår helt enkelt, men nu var jag i alla fall tillbaka i Kenya.

1 Januari 2017

Nu var det alltså 2017. Och jag kommer behöva sudda ut en 6a och byta ut det mot en 7a i flera månader framöver när jag skriver datum osv. Idag checkade vi in på hotellet som var absolut jättefint! Varm uppvärmd pool, badkar på rummet och lakan som kändes som siden. Lyx! Idag gjorde vi oss mest hemmastadda, gick en sväng på stan och lite på maasai marknaden som var i down town precis där vi bodde. Den var inte alls lika bra som den på Junction eller Yaya och tyvärr blev mormor sjuk på eftermiddagen och blev sängliggandes från söndagseftermiddagen. Jag och mamma åt senare på kvällen på hotellets Thai resturang vilket nog var dagens höjdpunkt, det var verkligen så gott!

2 Januari 2017

Ingen väska var på söndagen ännu inte framkommen och mormor var sjuk men jag och mamma försökte ändå ta vara på dagen och åkte till skolan för att hämta några saker. Bland annat svensk resorb som jag självklart senare glömde på ett kafé... Efter en snabbis in på skolan gick jag och mamma bort till Toi! Där kollade vi mest bara runt en stund, men det var mysigt. Vi köpte sockerör och smakade på det, jag hade smakat på det en gång innan men det är väl ingen favorit. Desstuom blev vi skratte åt av en liten grabb och hans kompis, de gick lite framför oss ett bra tag och den ena killen vände sig om hela tiden och skrattade åt oss, när vi sedan vände för att istället gå till Yaya fick killarna resten av de knappt ätna sockerrören.

På Yaya kollade vi runt en snabbis och åt sedan lunch på ett väldigt mysigt kafé där jag som sagt glömde det vi hämtade från skolan. Resten av dagen låg vi vid poolen och senare på kvällen åt jag och mamma middag.

3 Januari 2017

Idag åkte vi till Elephant orphange och giraffe centre! Och det var en absolut favorit både för mig som varit där förut och mina älskade besökare. Vid tio beställde vi en taxi för dagen och halv 11 kom vi fram till en lång kö som bildades av förväntasfulla människor. Trots de många människorna fick vi riktigt bra platser och en liten elefant bäbis kom till och med fram som vi fick klappa, vilket jag inte fick uppleva sist vi var där. Det var också väldigt roligt på giraffe centret där både mamma och mormor vågade sig på en giraff-puss. En riktigt bra dag.

Resten av mitt jullov kommer i ett annat inlägg