NathaliePettersson

Mount Kenya - dag 1

Jambo Rafiki!

För några dagar sedan kom jag hem från det jobbigaste, häftigaste och sjukaste äventyret någonsin! Jag har under fem dagar levt ute i vildmarken med endast hål som badrum, inga duschar, ingen tillgång till rent vatten men tillsammans med världens bästa människor! Vi har bestigit Kenyas högsta berg och Afrikas näst högsta berg och har tagit oss upp 4985 m över havet.

Jag tänker att jag delar upp denna resan i de dagarna som vi var borta, så här är dag ett.

Tidigt på torsdagsmorgonen lämnade vi internatet, el, vatten och riktiga toalettet för vildmarken på Mount Kenyas. Det tog ca 4,5 h för att komma fram till gaten till parken där vi lastade av bussarna och åt lunch. Lunchen bestod varje dag av två (superduper torra) frallor med ost, gurka och tomat, men ibland också hade någon ''turen'' att få skinka, tomat och jordgubbssylt. Dessutom innehöll lunchen en juice och ibland något snack såsom choklad eller chips.

Efter att vi hade fått mat i våra magar, vatten påfyllt och renat med vattenreningstabletter, tejp på skadade fötter och knän var vi redo. Redo för vandrig nummer 1. Första dagen gick vi inte så långt, 400 höjdmeter och runt milen trampade vi på innan vi kom fram till base camp 1 vid namn Metcamp som ligger 3048 möh. Vandringen upp var inte den vackraste då det var byggarbetare och dess markiner runt varje krön men i takt med att vi kom högre upp blev utsikten vakrare och vackrare. Ibland kunde man också skymta bergets toppar vilket dessutom gav motivation genom alla dagarna på berget. Jag skulle egentligen sovit i tält första natten men eftersom en snäll Sofie väldigt gärna ville byta från sin stugplats fick jag sova inomhus! Dock var det inte så mycket varmare i stugorna som i tälten men tak över huvudet och vindskydd gör alltid sitt.

Vi åt vår första måltid som lagades av våra fantastiska kungar till kockar vi hade med oss till resan, dock så var grytan som vi fick drängt i koriander så för alla oss koriander-hatare blev middagen lite svår att svälja. Många gjorde nudlar istället och åt det. Vad som förvånade de flesta tror jag var att det blev super kallt, redan första kvällen, jag är säker på att det var under nollen och jag överdriver ju aldrig om hur kallt det är osv. I vilket fall som helst värmde vi upp oss vid kökets varma grytor tillsammans med ledaren Al, hans ostämda gitarr och våra underbart ljuva (eller inte så ljuva) röster.

Dag ett gick väldigt bra, ingen påverkan från höjden och kände mig allmänt taggad på det som låg framför oss. Tidigt gick vi och la oss eftersom vi dagen efter skulle gå betydligt högre och längre.